Tänään olimme Bessien kanssa ensimmäisissä virallisissa silmä- ja polvitarkastuksissa ja tuloksena puhtaat 0:t kaikista! Myös Bessien velipuoli (sama pentue, eri isä) sai puhtaat paperit! Tämä tietää sitä, että voin tämän hetkisten tietojen mukaan astuttaa Bessien kolmansista juoksuista (jotka tulevat vuoden 2007 lopussa tai 2008 alussa). Urosta olen jo alustavasti miettinyt, mutta kerron sitten kun päätös on tehty ja suostumus uroksen omistajalta on saatu :)

Olen myös tehnyt sen päätöksen, että tulen käyttämään Bessien tarkastuksissa vuosittain ainakin seitsemään ikävuoteen saakka. Ja omassa kasvatustyössäni tulen seuraamaan Taijan esimerkkiä siitä, että maksan pentujeni ostajille tietyn summan ensimmäisestä tarkastuksesta. Mielestäni aivan loistava kannustin!

Otin Bonon sitten tiistaina hierontakurssille ja kyllähän se stressasi, mutta kohtuullisesti. Harjoittelin sitten jo illalla Bessien hieromista ja se tuntui siitä tykkäävän. Venyttelyt tulevat varmasti ihan tarpeeseen tulevaisuuden "uraa" ajatellen, siis agilityssä :)

Tästä pääsemmekin agilityyn. Eilen olimme jälleen Jaakon treenissä ja minä en voi kuin kehua häntä. Jaksaa kuunnella ja neuvoa. Sanoo suoraan jos joku meni huonosti - ja muistaa myös kehua hyvästä suorituksesta. Eilen hän antoi minulle palautetta ja käski minun nyt miettä haluanko minä Bessiestä kehäketun vai jotain muuta. Jos haluan kehäketun, minun täytyy lopettaa Bessien draivin pudottaminen ja opettaa se irtoamaan minusta. Eli siis lopetan käyttämästä sanoja "odota", "ei" jne. Lopetin samantien Bessien palkkaamisen kädestä, tästä lähtien palkkiot tulevat esteiden takaa, "nannakiposta". "Eteen"-käskyä treenaamme nyt ahkerasti.
467994.jpg


Tuo hillitseminen tulee Bonon kanssa treenauksesta. Kun kävimme yhteen aikaan treenaamassa, siellä minä (ja Bono) stressaannuin siitä, että minun piti koko ajan yrittää saada se viereeni, vaikka se osaa lukea hyvin rataa. Bono vaatii ohjaajalta hyvin paljon! Olen nyt miettinyt löytyisiköhän Jaakolta joku ryhmä myös Bonolle eli osaisikohan hän kertoa minulle mitä minun pitäisi tehdä, että voisimme Bonon kanssa treenata tosissamme. Vauhtiahan siltä ei puutu!

Bessie makaa nyt reporankana sohvalla, oli aika rankka päivä. Aamulla ennen kasia lähdettiin 1,5 tunnin metsälenkille ja koirat vetivät hirveää rallia, sitten oli agilitytreenit ja sieltä suoraan tarkastuksiin, jossa Bessie sai vielä rokotuksetkin. Bonon kanssa käytiin naapurissa moikkaamassa perheen 1,5-vuotiasta tyttöä ja kolmeviikkoista poikaa. Bono on sopivan rauhallista seuraa lasten totuttamiseen koiriin.

Ai niin, hauska juttu: naapurustoon on tullut valkoinen pieni koira (Bichon frise tai maltankoira, en osaa sanoa). Tänään kysyin pieneltä taluttajalta, että mikä on koiran nimi. Vastaus oli "Bessi". Kun sanoin, että meidänkin koiran nimi on Bessie, oli selityksenä se "sisko sai päättää nimen". Sisko oli niitä Bessien ihan ensimmäisiä ihalijoita... :)